Blog > Komentarze do wpisu
Wirtualne muzeum – przyszłość muzealnictwa

wirtualne_muzealnictwo_nobo_design

Internet w dzisiejszych czasach staje się coraz ważniejszym kanałem przepływu informacji i otwiera nowe możliwości popularyzacji wiedzy i promowania dziedzictwa narodowego. Jest to ogromna szansa dla wielu instytucji kultury, w tym także muzeów. To właśnie internet staje się nowym szczególnym narzędziem nadającym ich działalności nowy wymiar. Postęp technologiczny powoduje, że komputery w powiązaniu z internetem tworzą drugi, bardziej dostępny dla wszystkich świat. Wirtualne muzea otwierają przed swoimi użytkownikami nieograniczone możliwości. Największa ich zaletą to łatwy dostęp. Wystarczy komputer i połączenie z internetem. Jest to ogromne ułatwienie szczególnie dla osób niepełnosprawnych, mających problem z poruszaniem się.

Kolejne, co wyróżnia wirtualne muzeum od realnego to brak problemu ograniczonej przestrzeni. Wirtualne muza dają możliwość prezentacji nieograniczonej liczny zbiorów. W ten sposób dotychczas zamknięte bezpiecznie w magazynach prace, na które nie ma miejsca na stałej ekspozycji mogą ujrzeć światło dzienne.

W wirtualnym świecie zmienia się również sama prezentacja danego obiektu oraz sposób zwiedzania. Nowe multimedia pozwalają na prezentację danego obiektu w szerszym kontekście – wzbogacając go o tło historyczne, dźwiękowe, etnograficzne itp. Nowoczesne metody digitalizacji oraz obrazowania wykorzystywane w wirtualnych muzeach pozwalają na jeszcze bliższe poznanie prezentowanego obiektu. Możemy przybliżać, obracać bez obawy o ich zniszczenie czy naruszenie muzealnej etykiety. W Google Art Project możemy oglądać Mona Lisę z takiej odległości, o której moglibyśmy tylko pomarzyć stojąc przed nią w Luwrze. Wciąż rozwijająca się dynamicznie technologia cyfrowa pozwala nam na coraz więcej. I tak możemy oglądać panoramy 360 stopni z wrażeniem perspektywy, możemy sterować wyświetlanym obrazem, przyglądać się obiektowi w zapisie 3D.

Przemieszczając się po wirtualnych „salach” muzeum użytkownik nie musi już kierować się wyznaczoną trasą. Wirtualne muzeum daje możliwość kreowania swojego spaceru według uznania. Każda osoba może skupić swoją uwagę na tym, co go w danym momencie szczególnie interesuje bez straty czasu. Co więcej, coraz częściej wirtualne muzea dają możliwość użytkownikowi tworzenia własnych zbiorów muzealnych na nowo sklasyfikowanych.

Wirtualne muzea stają się multimedialnymi centrami wiedzy. Po przez swoje możliwości stają się atrakcyjną formą edukacji. Jest to ogromna szansa dla nauczycieli i rodziców na nowy sposób zwiedzania muzeów i przekazywania wiedzy, bez wkładania na nogi tradycyjnych kapci. Dzięki wirtualnej rzeczywistości dzieci mogą zapoznać się z daną ekspozycją bez potrzeby wyjazdu, opłat za dojazd i wstęp co jest częstym problem w polskich szkołach. Wirtualne ekspozycje mogą zostać wzbogacone o ciekawe prezentacje multimedialne, materiały edukacyjne i dydaktyczne. Wirtulane muzea dają także możliwość tworzenia interaktywnych quizów, gier i zabaw zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Tego typu rozwiązania mogą stać się impulsem do odwiedzenia realnego muzeum, lub w przypadku osoby, która już w nim była, na rozwijanie swojej wiedzy na dany temat.

Niezwykle ważnym aspektem tworzenia wirtualnych muzeów jest wspólna interakcja miedzy serwisem a jego użytkownikami. W świecie komunikacji cyfrowej tego typu zależności są niezbędne. Rozwój technologii Web 2.0 pozwala na zaangażowanie w proces tworzenia muzeum społeczności internetowej, jego użytkowników nadając im tym samym rolę współtwórców serwisu.

Wirtualne muzeum nigdy zapewne nie odda specyficznej atmosfery tradycyjnego muzeum i obcowania z rzeczywistym obiektem. Niewątpliwe otwiera jednak nowe możliwości a perspektywy stojące przed tą dość nową dziedziną muzealnictwa są ogromne.

Przyłącz się do inicjatywy stworzenia Wirtualnego Muzeum Polskiego Wzornictwa!



czwartek, 11 kwietnia 2013, zsah

Polecane wpisy

  • CO TO JEST ETNODESIGN?

    Co to jest „etnodesign”? Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwe. Dla etnografa, projektanta czy socjologa definicja etnodesignu będzie inna. Pojęcie

  • BEE MOVEMENT

      W czerwcu Greenpeace Polska zwróciło się do nas z prośbą o stworzenie znaku, który będzie markował rożne akcje Fundacji związane z ochroną pszczół. Proje

  • polskie pomysły na muzeum wzornictwa

    Historia polskiego muzealnictwa z dziedziny wzornictwa sięga połowy XIX wieku. Choć ciężko mówić wówczas jeszcze o wzornictwie w dzisiejszym rozumieniu tego sło